دکتر امیررضا برومند

آلزایمر (Alzheimer)

بیماری آلزایمر با افزایش سن و کند شدن فعالیت مغز رخ می دهد. مهمترین عارضه آلزایمر فراموشی خاطرات است.

با بالا رفتن سن عملکرد مغز کند می شود، قدرت یادگیری موضوعات جدید را تا حدودی از دست داده و به سختی می تواند خاطرات و اتفاقات کلیدی را به یاد آورد.

متأسفانه انواع دمانس(زوال عقل) یا آنچه در بسیاری موارد تحت عنوان بیماری آلزایمر شناخته می شود با توجه به افزایش طول عمر در کشور رو به افزایش است. با این حال خوب است بدانید بسیاری از کسانی که نگران فراموشی خود هستند، هنوز بیماری آلزایمر نگرفته اند، چون افرادی که به آن مبتلا می شوند معمولا متوجه آن نمی شوند.

فراموشی های گذرایی که گاهی به سبب خستگی های ذهنی و فکری ناشی از زندگی روزمره اتفاق می افتد به هیچ وجه به معنای بیماری آلزایمر نیست.

منظور از دمانس، گروه بیماری هایی است که بر اثر آن ها فعالیت های عقلی به تدریج و به صورت پیشرونده کاهش پیدا می کنند تا جایی که کارکردهای فرد را مختل می سازد.

بروز نشانه های این بیماری از 70تا 80 سالگی آغاز می شود و کمتر از نیمی از مردم در 90 سالگی درجایی از آن را خواهند داشت.

ابتلا به دمانس عمدتا یک استعداد ذاتی و تا حدودی ژنتیکی است و تنها عاملی که باعث شیوع بیشتر آن می شود بالا رفتن سن است. دمانس در همه سنین امکان بروز دارد. در واقع، آلزایمر در سنین بالا شیوع بیشتری دارد.

در آلزایمر اولین نشانه زمانی بروز می کند که شخص به دلیلی، بستری و دچار توهم و بی قراری می شود و بعد از بهبود می فهمد دیگر هوش و حواسش مثل سابق نیست. البته نکته مهم آن است که ظاهر و شخصیت افراد مبتلا و نیز کارکرد روزمره آن ها تا مدت ها تغییر نمی کند. به خصوص در آن ها که در سنین بالا هستند و سال ها از ابتلا به بیماری شان گذشته است، این مساله بیشتر صدق می کند.

برای پیشگیری از این بیماری راهکارهای ساده ای را در این ویدئو دنبال کنید.

پیشگیری از بیماری آلزایمر

پیمایش به بالا