دکتر امیررضا برومند

میگرن و تزریق بوتاکس

در سال 2000 تزریق بوتاکس به عنوان درمانی برای بیماری میگرن معرفی گردید.

این درمان به دلیل بهبود سریع این بیماری، به روشی قابل قبول در میان بیماران مبتلا به میگرن تبدیل شده است.

عوارض جانبی درمان بیماری میگرن با تزریق بوتاکس زیاد نیست و بیماران به راحتی می توانند به فعالیت های روزمره خود ادامه دهند.

تزریق بوتاکس می توان به بیماران کمک کند تا احساس بهتری داشته باشند. در نتیجه زندگی شخصی این افراد با این درمان، به دلیل ابتلا سردردهای وحشتناک مختل نمی شود.

بیماری میگرن اختلالی شدید در سیستم عصبی آتونومس است. سردردهای پی در پی یکی از ویژگی های بارز این بیماری است. این بیماری سبب مرگ نمی شود اما اگر درمان نشود زندگی شخص را مختل می کند.

میگرن معمولا با تهوع، استفراغ، حساسیت به نور، صدا، بو، خستگی و زودرنجی همراه است.

سردردهای میگرنی در بزرگسالان معمولاً یک طرف هستند یا در یک سمت سر بیشتر احساس می شوند. فرد مبتلا به بیماری میگرن هنگام بروز سردرد نسبت به بوهایی خاص، نور یا صدا احساس ناراحتی می کند.

تزریق بوتاکس روشی موثر برای درمان میگرن است اما افراد مبتلا به این بیماری باید از یک برنامه جامع پیروی کنند.

این برنامه شامل موارد زیر است:

  • سبک زندگی و تغذیه سالم
  • عدم استفاده از مواردی که این بیماری را تشدید می کنند. مثل تنش عصبی و استرس
  • استفاده از داروها

بعد از انجام تحقیقات، تزریق بوتاکس به عنوان مسکنی برای بیماری میگرن به تایید سازمان غذا و دارو در آمریکا رسید.

وقتی بوتاکس وارد سلول های عصبی می شود از آزادسازی مواد شیمیایی انتقال دهنده درد در سلول های مغزی جلوگیری به عمل می آورد. همین روند در عصب های دیگر نیز رخ می دهد.

اگرچه هنوز اثبات نشده است اما این روند منجر به بهبود روند تولید درد در بخش هایی از مغز می شود.

نکته قابل توجه این است که این مکانیسم می تواند شدت و تعداد وقوع این نوع سردرد را کاهش دهد اما شرایط ابتلا به این بیماری را تغییر نمی دهد.

معمولاً هر 12 هفته تزریق بوتاکس باید تجدید شود ولی این زمان کاملاً وابسته به پاسخ شخص است. بعضی از بیماران مدت زمان بیشتری را با یک تزریق بوتاکس، بدون درد سپری می کنند.

لازم به ذکر است که تزریق بوتاکس تخصصی میگرن برای درمان، حتما باید توسط متخصص مغز و اعصاب صورت گیرد که به آناتومی عروق و اعصاب سر و گردن واقف است نه توسط همکاران متخصص پوست و زیبایی.

در پایان باید گفت که میگرن از جمله بیماری هایی است که تا به حال درمان موثری برای آن پیدا نشده است. بیشتر روش هایی که مورد استفاده قرار می گیرند در واقع مسکنی برای کاهش درد هستند نه درمانی برای درد!

رژیم غذایی مناسب و خواب کافی نیز اثرات بسیار مثبتی در جلوگیری از وقوع حملات میگرنی دارد.

پیمایش به بالا