دکتر امیررضا برومند

میلیت عرضی Transverse myelitis

میلیت عرضی چیست؟

میلیت عرضی، یک عارضه عصب شناسی است که به دلیل التهاب در طناب نخاعی روی می دهد. این التهاب می تواند بر اثر عفونت، اختلال دستگاه ایمنی یا آسیب رسیدن به رشته های عصبی باشد که موجب از دست دادن غلاف های میلین می شود. این موجب کاهش سرعت هدایت در سیستم عصبی می شود. چون در این بیماری التهاب به تمام عرض طناب نخاعی سرایت می کند، میلیت عرضی می گویند.
میلیت عرضی جزئی یا میلیت جزئی عنوانی است برای توصیف این بیماری زمانی که بخشی از عرض طناب نخاعی دچار التهاب شده است.

علائم میلیت عرضی

درد

درد میلیت عرضی ممکن است به طور ناگهانی در قسمت پایین کمر شما شروع شود. درد شدید ممکن است به پاها یا بازوها یا اطراف سینه یا شکم شما منتقل شود. علائم درد بر اساس بخشی از نخاع شما که تحت‌تأثیر قرار گرفته متفاوت است.

احساسات غیر طبیعی

برخی از افراد مبتلا به میلیت عرضی احساس بی‌حسی، گزگز، سردی یا سوزش را گزارش می‌دهند. برخی به‌خصوص حتی به لمس لباس یا گرما یا سرمای شدید حساس هستند. ممکن است احساس کنید چیزی به‌شدت پوست سینه، شکم یا پاهای شما را مچاله می‌کند.

ضعف در بازوها یا پاها

برخی از افراد متوجه سنگینی در پاها می‌شوند، یا این که در حال تلوتلوخوردن یا کشیدن یک پا هستند. برخی دیگر ممکن است دچار ضعف شدید یا حتی فلج کامل شوند.

مشکلات مثانه و روده

این ممکن است شامل نیاز به تکرر ادرار، بی‌اختیاری ادرار، مشکل در دفع ادرار و یبوست باشد.

دلایل بروز میلیت عرضی

ویروس‌های تب‌خال، از جمله عامل ایجاد زونا و آبله‌مرغان (زوستر)
سیتومگالوویروس
اپشتین بار
اچ‌آی‌وی
انتروویروس‌هایی مانند فلج اطفال و ویروس کوکساکی
نیل غربی
اکو ویروس
زیکا
آنفولانزا
هپاتیت B
اوریون، سرخک و سرخجه
سایر ویروس‌ها ممکن است بدون این که مستقیماً نخاع را آلوده کنند واکنش خودایمنی ایجاد کنند.
عفونت‌های باکتریایی مرتبط با میلیت عرضی عبارتند از:
بیماری لایم
سیفلیس
بیماری سل

روش های تشخیص میلیت عرضی

پزشک بر اساس پاسخ به سؤالات مربوط به علائم و نشانه‌ها، سابقه پزشکی، ارزیابی بالینی عملکرد عصبی و نتایج آزمایش، میلیت عرضی را تشخیص می‌دهد.

آزمایش‌هایی که ممکن است نشان‌دهنده التهاب نخاع باشد و سایر اختلالات را رد کند، شامل موارد زیر است:
MRI می‌تواند التهاب نخاع و سایر علل بالقوه علائم، از جمله ناهنجاری‌هایی که بر نخاع یا رگ‌های خونی تأثیر می‌گذارد را نشان دهد.
پونکسیون کمری: از یک سوزن برای کشیدن مقدار کمی مایع مغزی نخاعی (CSF) استفاده می‌کند.
در برخی از افراد مبتلا به میلیت عرضی، CSF ممکن است دارای تعداد غیرطبیعی گلبول‌های سفید خون یا پروتئین‌های سیستم ایمنی باشد که نشان‌دهنده التهاب است. مایع نخاعی را می‌توان برای عفونت‌های ویروسی یا سرطان‌های خاص نیز آزمایش کرد.
آزمایش خون ممکن است شامل آزمایشی باشد که آنتی‌بادی‌های مرتبط با نورومیلیت اپتیکا را بررسی می‌کند؛ نورومیلیت اپتیکا وضعیتی است که در آن التهاب هم در نخاع و هم در عصب چشم رخ می‌دهد. افرادی که تست آنتی‌بادی مثبت دارند در معرض افزایش خطر ابتلا به حملات متعدد میلیت عرضی هستند و برای جلوگیری از حملات بعدی نیاز به درمان دارند.
سایر آزمایش‌های خون می‌توانند عفونت‌هایی را که ممکن است در ایجاد میلیت عرضی نقش دارند شناسایی کنند یا سایر دلایل علائم را رد کنند.

پیمایش به بالا