دکتر امیررضا برومند

سلول درمانی پوست روش نوین برای جوانسازی و زیبایی

سلول درمانی پوست

سلول درمانی پوست یکی از بهترین و ایمن‌ترین روش‌ها برای افزایش زیبایی و جوانسازی پوست است که در حال حاضر طرفداران زیادی دارد. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که به سلامتی و زیبایی پوست خود اهمیت می‌دهید، با استفاده از روش سلول درمانی می‌توانید جذابیت خود را دوچندان کنید. عملکرد سلول درمانی پوست نسبت به سایر روش‌ها همچون تزریق ژل، بوتاکس، فیلر و غیره بسیار بهتر است. در واقع در این روش پزشک با استفاده از سلول‌های بدن خود زیباجو، نسبت به ترمیم پوست او اقدام می‌کند.

سلول درمانی پوست چیست؟

همانطور که می‌دانید با پیشرفت علم و تکنولوژی، درمان‌های بسیار جدیدی برای جوانسازی پوست کشف شده است. یکی از جدیدترین روش‌های جوانسازی پوست، سلول درمانی است که از سلول‌های بنیادی استفاده می‌کنند. در واقع سلول‌های بنیادی با تکثیر و تولید کلاژن همانند یک ماده پرکننده زیر پوست عمل خواهند کرد.

سلول‌هایی که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند، سلول‌های فیبروبلاست هستند که وظیفه اصلی آن‌ها تولید کلاژن و پروتئین است. این دو ماده سبب حفظ بافت‌های پیوندی پوست خواهند شد. همچنین این سلول‌ها در جوان‌تر ‌به نظر رسیدن پوست نقش بسیار ‌مهمی دارند.

سلول درمانی روشی زمان بر است، زیرا مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا سلول‌ها کلاژن‌سازی کنند. از آنجایی که در این روش سلول‌های مورد نیاز از بدن خود فرد گرفته می‌شوند، سیستم ایمنی بدن در برابر سلول‌ها واکنشی نشان نخواهد داد. مدت زمان ماندگاری و کیفیت سلول درمانی پوست، نسبت به روش‌های تزریقی بسیار بیشتر است.

کاربردهای سلول درمانی‌ پوست

کاربرد سلول درمانی تنها به زیبایی و جوانسازی محدود نشده و در حال حاضر برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مهمترین کاربردهای سلول درمانی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

·        درمان بیماری ویتیلگو

·        درمان ‌بیماری اسکار‌ آکنه

·        درمان بیماری اسکار‌ سالک

·        بهبود زخم های ناشی از دیابت

·        رفع چین و چروک‌های پوست

سلول درمانی پوست برای چه کسانی مناسب است؟

به طور کلی تمامی افراد امکان انجام سلول درمانی پوست را دارند، مگر کسانی که از شرایط خاصی برخوردار باشند. در واقع کسانی که از شرایط زیر برخوردار هستند، کاندیدای مناسبی برای سلول درمانی نخواهند بود.

·        کسانی که مبتلا به عفونت‌های عمومی و موضعی هستند.

·        کسانی که به کم‌خونی و بیماری انعقاد خون مبتلا هستند.

·        افرادی که مستعد بافت‌های ‌کلوئید هستند.

·        بانوانی که در دوران شیردهی و بارداری به سر می‌برند.

·        افراد مبتلا به بیماری‌های سرطانی از نوع هماتولوژیک و غیر هماتولوژیک که به شیمی درمانی احتیاج دارند.

·        افرادی که داروهای ضد انعقادی و آسپرین مصرف می‌کنند.

·        افراد مبتلا به بیماری‌های حاد و تب

·        وجود چین و چروک‌های بسیار عمیق روی سطح پوست

·        افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن همچون ایدز و دیابت

·        افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی همچون پورفیری

·        استعمال الکل و دخانیات

·        مشاهده ضایعات مویرگی روی بینی و گونه‌ها

·        مشاهده ضایعات پیشرفته ناشی از تابش نور آفتاب به پوست

·        وجود مشکلات و بیماری‌های ژنتیکی در پوست

·        اشخاص دارای سوء تغذیه

·        مشاهده لکه‌های هایپر پیگمانتاسیون تیره پیشرفته

روش‌ جوانسازی پوست با سلول‌های بنیادی

طبق تحقیقات انجام شده محققان دریافتند که سلول‌های بنیادی نقش مهمی در جوانسازی پوست دارند. در سلول درمانی پوست با استفاده از سلول‌های بنیادی، ابتدا پزشکان قسمتی از سلول‌های پوست را برداشته و در محیط کشت قرار خواهند داد. سلول‌ها در محیط کشت شروع به تکثیر می‌کنند. سلول‌های تکثیر شده به منظور پر کردن منافذ خالی و چروک‌های پوست، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از آنجایی که سلول‌های تکثیر شده عملیات کلاژن‌سازی را انجام می‌دهند، پس از مدتی شاهد برطرف شدن نقص‌های پوست خود خواهید بود. برای برطرف کردن جای جوش، جای زخم و جوش‌های ناشی از تزریقات می‌توانید از این روش استفاده نمایید.

عوارض سلول درمانی‌ پوست

یکی از رایج‌ترین سوالات افرادی که قصد سلول درمانی پوست را دارند آن است که آیا این روش برای بدن انسان عوارضی را در پی دارد یا خیر؟ همانطور که پیش‌تر نیز بیان نمودیم، در این روش سلول‌های مورد نیاز از بدن خود فرد گرفته می‌شوند و به همین دلیل سیستم دفاعی بدن هیچ گونه واکنش منفی نشان نخواهد داد. از طرفی نیز سلول درمانی احتیاجی به بستری شدن و اتاق عمل نداشته و به صورت کاملا سرپایی انجام می‌شود.

با این تفاسیر اگر به دنبال روشی قابل اطمینان و بدون عوارض برای افزایش زیبایی و جوانسازی پوست خود هستید، سلول درمانی را به شما پیشنهاد خواهیم کرد.

سوالات متداول

1.   قبل از انجام سلول درمانی چه مواردی را باید رعایت کنید؟ عدم مصرف داروهای مسکن و غیراستروئیدی  از یک هفته پیش از سلول درمانی، عدم مصرف مکمل‌های امگا ۳، امگا ۶، سیر و روغن زیتون از یک هفته قبل، مشورت با پزشک در صورت مبتلا بودن به بیماری‌های خاص

2.   مراقبت‌های‌ پس از سلول ‌درمانی چیست؟ عدم استفاده از کمپرس یخ و پد، استفاده از ضد‌آفتاب و عینک آفتابی هنگام خروج از منزل، عدم مصرف داروهای غیراستروئیدی تا ۳ روز پس از درمان، اجتناب از حمام کردن تا ۴۸ ساعت پس از سلول درمانی، خودداری از انجام فعالیت‌های سنگین و نوشیدن فراوان مایعات

3.   مدت ماندگاری سلول درمانی‌ پوست چقدر است؟ معمولا سلول درمانی ۳ سال ماندگاری دارد، اما گاهی اوقات این مدت زمان بیشتر خواهد شد.

4.   تعداد جلسات مورد‌ نیاز سلول درمانی برای رسیدن به نتیجه دلخواه چند جلسه است؟ با توجه به شرایط‌ جسمی و سنی و همچنین هدف و نیاز پوست، معمولا برای جوانسازی پوست خود به ۴ جلسه سلول درمانی نیاز خواهید داشت.

نتیجه گیری

سلول درمانی‌ پوست روشی مطمئن و ایمن است که با جوانسازی‌ پوست موجب افزایش جذابیت و زیبایی شما می‌شود. در این روش سلول‌های بنیادی از بدن فرد گرفته می‌شود. این سلول‌ها تکثیر شده و سپس کلاژن‌سازی می‌کنند. تولید کلاژن هم سبب جوان‌تر شدن پوست می‌شود. این روش درمانی‌ برای برطرف کردن جای جوش و زخم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی از افرادی که بیماری خاصی دارند یا داروی خاصی‌ مصرف می‌کنند، امکان استفاده از این روش درمانی را ندارند. از آنجایی که در این روش‌ سلول‌ها از بدن خود فرد گرفته می‌شود، سیستم دفاعی و ایمنی‌ بدن هیچ واکنشی منفی را نشان نمی‌دهد. از همین رو می‌توان گفت که سلول درمانی‌ پوست هیچ نوع عوارضی ‌ندارد. بنابراین اگر به دنبال روشی بدون عوارض برای جوانسازی پوست خود هستید، قطعا سلول درمانی بهترین گزینه است.

پیمایش به بالا